2013-06-05

Stad av Skugggor Swedish REVIEW +

Hi, I've just finished reading city of bones in Swedish so I will continue this review in Swedish. Search for City of Bones and you will find my original Review.


Stad av skuggor
Av Cassandra Clare
förlag: Bonnier Carlsen (tack så mycket för boken!!)

Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. 
Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. 
Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ... 

"kan jag bara säga här boken VAR GRYM! Den var sååå rolig, intensiv, hjärt-hoppande-fötter hoppande-kroppshoppande - bra! Det var den verkligen, boken var så välskriven, även fight scenerna var vackert skrivna och illustrerade.
Läs boken eller dö.
Naah bara skojar.
men seriöst, läs den." - översatt utdrag från min engelska recension

Det kommer antagligen inte direkt som en chock för någon att det här är en utav de bästa böckerna jag har läst. 
Den svenska översättningen förvånade mig måste jag erkänna, på ett bra sätt. Översättningen var nästintill perfekt, språket var nyanserat med olika synonymer, meningsuppbyggnaderna var genomtänkta och välarbetade vilket jag är mycket nöjd över. Man kan inte säga det om många böcker.

Jag rekommenderar verkligen ALLA att läsa denna bok, även om du har läst den engelska, eftersom att Cassandra Clare har med tiden hittat småsaker som hon velat ändra och de ändringarna finns ENDAST med i de översatta versionerna. 

~ stay smart, stay chic
xoxo Lihini



2 comments:

  1. Hej Lihini! Det är jag som har översatt Stad av Skuggor. Jag fick en länk till den här recensionen av min förläggare, och gissa om jag blev glad! Jag tycker boken är skitbra och hade väldigt kul när jag översatte den, och då brukar det bli bra för det mesta, plus att jag hade en duktig redaktör som fixade till det jag missat och putsade till det lite extra - men "nästintill perfekt" är inget omdöme man hör varje dag. Extra mycket värt eftersom du har läst originalet också. Tack!

    - Jan Risheden

    ReplyDelete
  2. Jag vill vinna den här boken.. För att jag är söt och jag är din mamma:-) <3

    ReplyDelete